Netop Geoteknisk Institut skulle i 1963 finde den bedste linjeføring for en bro over Storebælt, og ikke mindst på baggrund af den megen forskningsaktivitet i DGU var det nærliggende, at de to institutioner samarbejdede.
I alt var 15 DGU-medarbejdere involveret i undersøgelsen i større eller mindre grad. Nogle fulgte selve borearbejdet, som foregik på en boreplatform hen over sommerhalvåret i 1963, andre arbejdede i DGU’s laboratorier med at analysere prøver fra boringerne og sammenligne dem med prøver i Borearkivet, mens andre igen havde deres gang i Geoteknisk Instituts laboratorier.
Som mange endnu husker, skulle der en langstrakt politisk proces til, inden Storebæltsforbindelsen endelig kunne indvies i 1998. Den geotekniske undersøgelse fra 1963, som byggede på i alt 13 boringer, indgik som en del af grundlaget hele vejen.
Allerede året efter, i 1964, blev DGU involveret i en tilsvarende undersøgelse i Øresund, hvor Geoteknisk Institut gennemførte 19 boringer med henblik på at belyse mulighederne for en fast forbindelse til Sverige.
Læs også Vokseværk i Borearkivet